Komunikacja interpersonalna w organizacji
Szkolenie ma na celu dostarczenie jego uczestnikom kompendium wiedzy oraz praktycznych umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej w organizacji.
Szkolenie obejmuje w części teoretycznej wykład wyposażający osoby szkolone w wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej, przydatną w skutecznym zarządzaniu ludźmi w organizacji, a w szczególności w różnych tzw. sytuacjach trudnych, m.in. takich jak zmiana organizacyjna, konflikt i mobbing. Przekazywana jest istota i znaczenie stylów i rodzajów komunikowania się, także w relacjach przełożony – podwładny, jak również w kierowaniu zespołami zadaniowymi. Wiedza teoretyczna stanowi również podstawę do pokazania narzędzi komunikacyjnych, niezbędnych w adekwatnym podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu newralgicznych problemów organizacyjnych.
Uczestnikom szkolenia zostaną przedstawione wybrane wzorce lingwistyczne, przydatne w szczególności w sytuacjach wymagających umiejętności perswazyjnego przekonywania. Kursanci nauczą się również odpowiednich, skutecznych technik werbalnego reagowania na sytuacje konfliktowe.
Szkolenie obejmuje również blok głównych zagadnień z zakresu komunikacji niewerbalnej (body language). Do wykładanych obszarów tematycznych zostały opracowane autorskie zestawy ćwiczeń mające na celu naukę, odpowiednich do danych sytuacji, wzorców reakcji werbalnych, werbalno-perswazyjnych oraz niewerbalnych. Dla kadry kierowniczej zaplanowano diagnozę stylów komunikowania się oraz reagowania w sytuacjach trudnych w postaci wybranych testów.
Szkolenie obejmuje również analizę otrzymanych wyników oraz ocenę ich efektywności w odniesieniu do specyfiki pracy oraz specyfiki organizacji.
Szkolenie ma nieco odmienny zakres tematyczny oraz warsztatowy dla kadry kierowniczej oraz osób na stanowiskach niekierowniczych.
Plan szkolenia – kadra kierownicza
Część wykładowa
- Komunikacja interpersonalna i jej znaczenie dla organizacji
- Funkcje i rodzaje komunikacji interpersonalnej w organizacji
- Komunikacja interpersonalna jako proces wzajemnego oddziaływania ludzi na siebie
- Zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej
- Komunikacja w relacjach władzy
- Wykorzystywanie komunikacji interpersonalnej w efektywnym zarządzaniu personelem
- Komunikacja a efektywne kierowanie zespołem pracowniczym
- Wybrane techniki negocjatorskie
- Bariery w skutecznym komunikowaniu się i metody ich przezwyciężania
- Komunikacja perswazyjna i jej zastosowania w wymiarze indywidualnym i organizacyjnym
- Wybrane wzorce lingwistyczne jako instrumenty efektywnej komunikacji interpersonalnej w tzw. sytuacjach trudnych
- Standardowe i złożone techniki perswazyjne
- Komunikowanie się w sytuacjach „zwykłego” konfliktu oraz konfliktu o charakterze mobbingu
- Komunikacja niewerbalna i jej rola w kształtowaniu interakcji międzyludzkich
Część ćwiczeniowa
- Testy badające style komunikowania się w kontekście celów szkolenia
- Diagnoza, analiza, ocena skuteczności otrzymanych wyników w odniesieniu do specyfiki pracy
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w relacji przełożony - podwładny
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w sytuacji mobbingu
- Ćwiczenie wybranych wzorców lingwistycznych w określonych sytuacjach indywidualnych oraz organizacyjnych
Plan szkolenia – dla pracowników na stanowiskach niekierowniczych
Część wykładowa
- Istota komunikacji interpersonalnej
- Rodzaje komunikacji interpersonalnej
- Komunikacja interpersonalna jako proces wzajemnego oddziaływania ludzi na siebie
- Zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej
- Bariery w komunikowaniu się i metody ich przezwyciężania
- Komunikacja perswazyjna i jej zastosowania w relacjach międzyludzkich
- Wybrane wzorce lingwistyczne jako instrumenty efektywnej komunikacji interpersonalnej
- Standardowe i złożone techniki perswazyjne
- Komunikowanie się w sytuacjach „ zwykłego” konfliktu oraz konfliktu o charakterze mobbingu
- Komunikacja niewerbalna i jej rola w kształtowaniu interakcji międzyludzkich
Część ćwiczeniowa
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w relacji przełożony - podwładny
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w sytuacji mobbingu
- Ćwiczenie wybranych wzorców lingwistycznych w określonych sytuacjach indywidualnych oraz organizacyjnych
- Zadania indywidualne
- Zadania w parach
- Zadania grupowe
- Case study
- Socjodramy
Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymują certyfikaty.
Wzór certyfikatu
Certyfikaty są wydawane na podstawie wpisu do Ewidencji Instytucji Szkoleniowych (nr. 2.02/00022/2006).
Szkolenie zostało podzielone na dwie części: wykładową oraz warsztatową (ćwiczeniową). W części wykładowej prezentowane są określone obszary wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej, którą później kursanci wykorzystują w praktyce podczas wykonywanych ćwiczeń. Podczas części warsztatowej dokonywana jest m.in. diagnoza stylów komunikowania się i wykonywane są również następujące ćwiczenia:
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w relacji przełożony - podwładny
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu
- Ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w sytuacji mobbingu
- Ćwiczenie wybranych wzorców lingwistycznych w określonych sytuacjach indywidualnych oraz organizacyjnych
Szkolenie jest skierowane zarówno do kadr kierowniczych, jak i do pracowników na stanowiskach niekierowniczych. Dla każdej z tych grup opracowane zostały odmienne plany szkoleń z uwagi na inny charakter pracy, zadań i odpowiedzialności pracowników zajmujących różne pozycje w strukturze organizacyjnej firmy. W przypadku szkoleń skierowanych do firm obie wyróżnione grupy pracowników korzystają z osobno profilowanych szkoleń. Jeżeli takie jest Państwa życzenie, możemy poprowadzić szkolenie dla grup mieszanych, czyli osób na stanowiskach kierowniczych i innych.
Nasze szkolenia są adresowane również do tych wszystkich osób, które mają potrzebę nabycia praktycznych umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. Szkolenia te mają formę otwartą, a grupy szkoleniowe są tworzone tak, aby znalazły się w nich osoby zajmujące podobne miejsce w strukturze organizacyjnej swoich przedsiębiorstw (instytucji).
W przypadku firm zgłaszających dużą ilość pracowników na szkolenie, grupy mogą liczyć do 20 osób lub mogą być dostosowane do potrzeb danej firmy. W przypadku indywidualnie zgłaszających się uczestników szkolenia (czyli nie będących pracownikami jednej firmy), grupy mogą liczyć maksymalnie do 15 osób. Taki podział grup gwarantuje wyższą efektywność w zakresie ćwiczeń utrwalających i pogłębiających wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Szkolenie trwa 8 godzin – 1 dzień. W przypadku, gdy firmy delegujące swoich uczestników na szkolenia zgłaszają zapotrzebowanie na większą liczbę godzin (więcej niż jeden dzień), plan ulega odpowiedniej do potrzeb firmy modyfikacji, a szkolenie przybiera formę dedykowaną.
Szkolenie możemy przeprowadzić w Państwa firmie. Zapraszamy także do siedziby naszej firmy. Jeżeli Państwo wyrażą takie życzenie, możemy szkolenie przeprowadzić w wybranej przez Państwa lokalizacji.