Konstruowanie regulaminu komisji antymobbingowej

W związku z koniecznością rozwoju rozwiązań HR w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i pokrewnym patologiom środowiska pracy, wśród pracodawców powstają liczne pytania dotyczące sposobów regulowania polityki antymobbingowej za pomocą aktów prawa wewnątrzzakładowego. Sytuacja ta jest związana z powoływaniem przez pracodawców komisji przeciwdziałających patologiom środowiska pracy, które mają stać na straży praworządności zasad etyki i współżycia społecznego w firmach. Z powyższych względów proponujemy Państwu szkolenie z zakresu tworzenia wewnętrznych regulaminów zakładowych, regulujących wspomniane kwestie. W ramach przeprowadzanych zajęć uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z trzema blokami tematycznymi:

  • Komisja antymobbingowa jako organ pracodawcy – w trakcie trwania bloku zostaną wyłożone w przystępny sposób informacje dotyczące celów, funkcji i zasad działania komisji antymobbingowych, jej miejsca w strukturze organizacyjnej pracodawcy; zostaną również opisane możliwe do wprowadzenia modele komisji, ze wskazaniem rozwiązań optymalnych dla każdego typu organizacji;
  • Zasady konstruowania regulaminu wewnętrznego komisji antymobbingowej – dział traktuje o technicznych stronach regulaminu, jako wewnątrzzakładowego aktu prawnego, uwzględniając specyfikę tematyki przeciwdziałania mobbingowi; uczestnicy będą mieli możliwość zapoznać się z właściwym zakresem regulaminu, sposobem budowania definicji, metodami wprowadzenia aktu w życie oraz z planowanymi uprawnieniami i obowiązkami pracowników, wynikającymi z wprowadzenia nowej regulacji;
  • Komisja antymobbingowa w świetle wewnętrznych regulacji pracodawcy – blok tematyczny pozwala na zapoznanie się z szczegółowymi, specyficznymi elementami regulaminu dla komisji antymobbingowych; omawiane są w jego trakcie możliwe składy osobowe komisji, kompetencje członków składów orzekających, uprawnienia i obowiązki uczestników, sposoby wszczęcia postępowania, tryby i jego przebieg oraz dostępne sposoby zakończenia; uczestnicy zapoznają się również z dokumentacją niezbędną w trakcie prowadzonych działań.

Szkolenie z zakresu budowania regulaminu dla komisji antymobbingowych jest przeznaczone przede wszystkim dla kadry kierowniczej wyższego szczebla przedsiębiorstw, osób bezpośrednio zaangażowanych w działanie komisji (rzecznik dyscyplinarny, rzecznik etyki zawodowej, radca prawny, psycholog) oraz pracowników działu kadr. Szkolenie pozwala na stworzenie komisji o odpowiednim składzie osobowym oraz dopracowanych mechanizmach działania, co zapewni skuteczność jej działania. W trakcie nauki uczestnicy zapoznają się również z przygotowanymi wzorami dokumentacji, którą wykorzystuje komisja antymobbingowa, co pozwoli na skorzystanie w przyszłości ze sprawdzonych dotychczas w praktyce rozwiązań.

Komisja antymobbingowa jako organ pracodawcy

  • Komisja w strukturach przedsiębiorstwa
  • Zakres działania komisji antymobbingowej
  • Model komisji
  • Cele i funkcje komisji antymobbingowej
  • Organy polityki antymobbingowej:
    • Obligatoryjne
    • Fakultatywne

Zasady konstruowania regulaminu wewnętrznego komisji antymobbingowej

  • Zakres regulaminu i jego zawartość merytoryczna
  • Kolejność umieszczania zapisów
  • Materiał definicyjny i jego zakres
  • Techniczne metody wprowadzenia w życie regulaminu komisji antymobbingowej
  • Obowiązki i uprawnienia pracowników związane z regulaminem

Komisja antymobbingowa w świetle wewnętrznych regulacji pracodawcy

  • Dostępne zasady wyboru członków komisji
  • Komisja i jej skład
  • Przewodniczący
  • Składy orzekające
  • Tryby orzekania
  • Bieg postępowania
  • Kształtowanie uprawnień stron w postępowaniu
  • Dostępne dowody w postępowaniu
  • Zakończenie postępowania
  • Opinia, zalecenie i ich zawartość
  • Mediacja wewnątrzzakładowa
  • Postępowanie pojednawcze
  • Ugoda jako wynik działania komisji antymobbingowej
  • Dokumentacja i jej wzorce
Najbliższe terminy
Obecnie brak terminów szkolenia.