Kształtowanie polityki antymobbingowej w organizacji

W Polsce od 1 stycznia 2004 r. znowelizowany Kodeks Pracy nakłada na pracodawcę obowiązek ochrony miejsca pracy i pracowników przed pojawieniem się zjawiska mobbingu.

Wychodząc naprzeciw wymogom ustawowym kierujemy do Państwa ofertę szkolenia z zakresu kształtowania profilaktyki i polityki antymobbingowej.

Mobbing można najogólniej określić jako długotrwałe nękanie, prześladowanie, poniżanie, upokarzanie czy też wręcz niszczenie wybranej osoby przez przełożonych lub współpracowników, a nawet podwładnych. Na forum Unii Europejskiej w 2001 r. mobbing uznano za jeden z czynników ryzyka zawodowego na równi z tradycyjnymi elementami wynikającymi z fizycznego środowiska pracy, powodującymi zagrożenie zdrowia pracownika. Mobbing stanowi nowy czynnik ryzyka zawodowego, wynikający ze społecznego środowiska pracy, powodujący negatywne skutki nie tylko w wymiarze indywidualnym, ale także organizacyjnym (personalne, ekonomiczne, wizerunkowe).

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest dostarczenie kursantom wiedzy z zakresu kształtowania systemowej, skutecznej polityki antymobbingowej w organizacji. Podczas szkolenia słuchacze dowiedzą się o zasadach projektowania, wdrażania, weryfikowania oraz modyfikowania polityki antymobbingowej oraz zyskają wiedzę na temat umiejętnego, racjonalnego, profesjonalnego i skutecznego wykorzystywania w tym celu określonych instrumentów możliwych do wykorzystania w danej organizacji z uwzględnieniem jej specyficznych uwarunkowań.

Przed zapisaniem się na niniejsze szkolenie, które jest szkoleniem specjalistycznym, wymagającym przynajmniej podstawowej wiedzy o zjawisku mobbingu, zalecane jest wzięcie udziału w ogólnym szkoleniu antymobbingowym, wprowadzającym w problematykę zjawiska mobbingu.

Słuchacze w trakcie szkolenia:

  • Zapoznają się z korzyściami wynikającymi ze stosowania polityki antymobbingowej w organizacji
  • Poznają spektrum metod i technik stosowanych profilaktyce i polityce antymobbingowej
  • Poznają skalę i koszty mobbingu
  • Poznają uwarunkowania sprzyjające pojawieniu się mobbingu w organizacji i zyskają wiedzę w tym zakresie umożliwiającą im skuteczne przeciwdziałanie mobbingowi
  • Poznają przykładowe antymobbingowe procedury wewnętrzne
  • Poznają wzór ankiety do badania sytuacji atmosfery stosunków interpersonalnych
  • Poznają inne narzędzia służące do realizowania wewnętrznych działań profilaktycznych lub przeciwdziałających już istniejącym trudnym sytuacjom
  • Nauczą się rozpoznawać zachowania o znamionach mobbingu oraz odróżniać konflikt o charakterze mobbingu od tzw. zwykłego konfliktu oraz radzić sobie z tym problemem
  • Poznają metody i narzędzia efektywnego radzenia sobie ze zjawiskiem mobbingu
  • Zapoznają się z wybranymi zagadnieniami z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji w kontekście profilaktyki antymobbingowej
  • Zostaną im przedstawione zasady budowania programów i strategii antymobbingowej w organizacji oraz kształtowania przyjaznego środowiska pracy.

Adresatami szkolenia są:

  • Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw
  • Kadry kierownicze firm i instytucji wyższego i średniego szczebla
  • Kandydaci na stanowiska kierownicze
  • Specjaliści HR

A także:

  • Liderzy formalni i nieformalni zarządzający zespołami ludzkimi (zespołami zadaniowymi, grupami doradczymi, grupami eksperckimi itp.)
  • Pracownicy odpowiedzialni za politykę antymobbingową w przedsiębiorstwach
  • Członkowie komisji antymobbingowych
  • Trenerzy wewnętrzni prowadzący szkolenia, w szczególności tzw. szkolenia miękkie
  • Inspektorzy BHP
  • Społeczni inspektorzy BHP
  • Działacze związkowi
  • Osoby w firmach i instytucjach przewidziane do zadań lub funkcji związanych z opracowaniem i wdrażaniem polityki antymobbingowej
  • Osoby, które z racji swoich obowiązków mają wpływ na jakość i charakter stosunków pracy w firmach i instytucjach

Uczestnikom przekazujemy specjalnie opracowane materiały szkoleniowe pod kątem celów szkolenia. Materiały szkoleniowe obejmują przede wszystkim skrypt zawierający kompendium wiedzy o mobbingu wraz z przedstawionymi narzędziami z zakresu radzenia sobie z mobbingiem w miejscu pracy (polityka antymobbingowa), ponadto uczestnicy otrzymają wybrane studia przypadków sytuacji mobbingowych (case study) wraz ze wskazanymi propozycjami ich rozwiązania.

  • Obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w pracy w świetle obowiązujących aktów prawnych
  • Skala i koszty mobbingu – w wymiarze personalno – kadrowym, ekonomicznym oraz wizerunkowym
  • Prawna ochrona przed mobbingiem. Prawa i możliwości ofiar mobbingu oraz dyskryminacji w świetle regulacji prawnych
  • Polityka antymobbingowa – wyjaśnienie pojęcia
  • Zasady tworzenia polityki antymobbingowej w organizacji
  • Przydatność i konieczność polityki antymobbingowej w świetle wymogów kodeksowych
  • Obszary polityki antymobbingowej w organizacji
  • Cele i założenia polityki antymobbingowej
  • Polityka antymobbingowa a wizerunek organizacji w jej otoczeniu zewnętrznym
  • Instrumenty polityki antymobbingowej a uwarunkowania organizacyjne
  • Kształtowanie odpowiedniej polityki personalnej jako podstawa profilaktyki antymobbingowej
  • Sposoby realizacji funkcji personalnej jako instrumenty przeciwdziałania mobbingowi – dobór, ocena pracownicza, rozwój zawodowy i szkolenia pracowników
  • Kształtowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej
  • Stosowanie odpowiedniego stylu kierowania
  • Stosowanie odpowiedniego stylu (systemu) komunikowania się
  • Wybrane techniki zarządzania tzw. „ludźmi trudnymi”
  • polityka „zarządzania wolnego od mobbingu” jako realizacji zasady CSR (Corporate Social Responsibility)
  • Wewnętrzne programy i procedury antymobbingowe
  • Główne zasady opracowywania programów i strategii antymobbingowych z uwzględnieniem specyfiki organizacji pracy
  • Etyczne kierowanie ludźmi w organizacji – zagadnienia podstawowe
  • Rola polityki antymobbingowej w budowaniu kultury zaufania w organizacji
  • Zmiana w organizacji a polityka antymobbingowa
  • Badania i diagnozowanie sytuacji o charakterze mobbingowym jako instrumenty polityki antymobbingowej
  • Metody badania klimatu organizacyjnego, atmosfery stosunków interpersonalnych w organizacji
  • Analiza i ocena realizacji funkcji personalnej jako narzędzia polityki antymobbingowej
  • Pakietowe systemy szkoleń i warsztatów antymobbingowych jako instrumenty polityki antymobbingowej
  • Cele, zasady i tryb działania komisji antymobbingowych
  • Projektowanie działalności zespołów i komórek antymobbingowych w organizacji
  • Szkolenie członków komórek i komisji antymobbingowych
  • Inne narzędzia polityki antymobbingowej w zależności od uwarunkowań i specyfiki działania organizacji
  • Analiza i ocena efektów stosowanej polityki antymobbingowej

Uczestnicy szkolenia z zakresu Kształtowania polityki antymobbingowej w organizacji otrzymują imienny certyfikat potwierdzający ich uczestnictwo w szkoleniu.

Ponadto firma wysyłająca powyżej 5 osób na szkolenie otrzymuje Certyfikat dla pracodawcy jako instytucji dbającej o kształtowanie przyjaznego środowiska pracy zgodnie z wymogami ustawowymi.

Zajęcia są realizowane w formie wykładowo - warsztatowej. Podczas kursu stosowane są metody aktywizujące, m. in. takie jak: studia przypadków sytuacji mobbingowych (case study), wraz z adekwatnymi do nich metodami interwencyjnymi, panele dyskusyjne, testy, zadania realizowane indywidualnie, w parach oraz zadania wykonywane grupowo.

Szkolenie trwa 8 godzin zegarowych z dwiema 10-minutowymi przerwami. Szkolenie odbywa się od 8:00 do 16:00. W siedzibie naszej firmy otrzymają Państwo poczęstunek kawowy.

Szkolenie jest realizowane w formie otwartej oraz dedykowanej, czyli "szytej na miarę". Szkolenie w formie "szytej na miarę" organizujemy dla firm i instytucji w przypadku uczestnictwa co najmniej 5 osób. Szkolenie w takim wypadku możemy przeprowadzić w naszej firmie, w Państwa firmie lub w dowolnie wskazanym miejscu.

Najbliższe terminy
Obecnie brak terminów szkolenia.