Kształtowanie polityki antymobbingowej w organizacji
W Polsce od 1 stycznia 2004 r. znowelizowany Kodeks Pracy nakłada na pracodawcę obowiązek ochrony miejsca pracy i pracowników przed pojawieniem się zjawiska mobbingu.
Wychodząc naprzeciw wymogom ustawowym kierujemy do Państwa ofertę szkolenia z zakresu kształtowania profilaktyki i polityki antymobbingowej.
Mobbing można najogólniej określić jako długotrwałe nękanie, prześladowanie, poniżanie, upokarzanie czy też wręcz niszczenie wybranej osoby przez przełożonych lub współpracowników, a nawet podwładnych. Na forum Unii Europejskiej w 2001 r. mobbing uznano za jeden z czynników ryzyka zawodowego na równi z tradycyjnymi elementami wynikającymi z fizycznego środowiska pracy, powodującymi zagrożenie zdrowia pracownika. Mobbing stanowi nowy czynnik ryzyka zawodowego, wynikający ze społecznego środowiska pracy, powodujący negatywne skutki nie tylko w wymiarze indywidualnym, ale także organizacyjnym (personalne, ekonomiczne, wizerunkowe).
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest dostarczenie kursantom wiedzy z zakresu kształtowania systemowej, skutecznej polityki antymobbingowej w organizacji. Podczas szkolenia słuchacze dowiedzą się o zasadach projektowania, wdrażania, weryfikowania oraz modyfikowania polityki antymobbingowej oraz zyskają wiedzę na temat umiejętnego, racjonalnego, profesjonalnego i skutecznego wykorzystywania w tym celu określonych instrumentów możliwych do wykorzystania w danej organizacji z uwzględnieniem jej specyficznych uwarunkowań.
Przed zapisaniem się na niniejsze szkolenie, które jest szkoleniem specjalistycznym, wymagającym przynajmniej podstawowej wiedzy o zjawisku mobbingu, zalecane jest wzięcie udziału w ogólnym szkoleniu antymobbingowym, wprowadzającym w problematykę zjawiska mobbingu.
Słuchacze w trakcie szkolenia:
- Zapoznają się z korzyściami wynikającymi ze stosowania polityki antymobbingowej w organizacji
- Poznają spektrum metod i technik stosowanych profilaktyce i polityce antymobbingowej
- Poznają skalę i koszty mobbingu
- Poznają uwarunkowania sprzyjające pojawieniu się mobbingu w organizacji i zyskają wiedzę w tym zakresie umożliwiającą im skuteczne przeciwdziałanie mobbingowi
- Poznają przykładowe antymobbingowe procedury wewnętrzne
- Poznają wzór ankiety do badania sytuacji atmosfery stosunków interpersonalnych
- Poznają inne narzędzia służące do realizowania wewnętrznych działań profilaktycznych lub przeciwdziałających już istniejącym trudnym sytuacjom
- Nauczą się rozpoznawać zachowania o znamionach mobbingu oraz odróżniać konflikt o charakterze mobbingu od tzw. zwykłego konfliktu oraz radzić sobie z tym problemem
- Poznają metody i narzędzia efektywnego radzenia sobie ze zjawiskiem mobbingu
- Zapoznają się z wybranymi zagadnieniami z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji w kontekście profilaktyki antymobbingowej
- Zostaną im przedstawione zasady budowania programów i strategii antymobbingowej w organizacji oraz kształtowania przyjaznego środowiska pracy.
Adresatami szkolenia są:
- Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw
- Kadry kierownicze firm i instytucji wyższego i średniego szczebla
- Kandydaci na stanowiska kierownicze
- Specjaliści HR
A także:
- Liderzy formalni i nieformalni zarządzający zespołami ludzkimi (zespołami zadaniowymi, grupami doradczymi, grupami eksperckimi itp.)
- Pracownicy odpowiedzialni za politykę antymobbingową w przedsiębiorstwach
- Członkowie komisji antymobbingowych
- Trenerzy wewnętrzni prowadzący szkolenia, w szczególności tzw. szkolenia miękkie
- Inspektorzy BHP
- Społeczni inspektorzy BHP
- Działacze związkowi
- Osoby w firmach i instytucjach przewidziane do zadań lub funkcji związanych z opracowaniem i wdrażaniem polityki antymobbingowej
- Osoby, które z racji swoich obowiązków mają wpływ na jakość i charakter stosunków pracy w firmach i instytucjach
Uczestnikom przekazujemy specjalnie opracowane materiały szkoleniowe pod kątem celów szkolenia. Materiały szkoleniowe obejmują przede wszystkim skrypt zawierający kompendium wiedzy o mobbingu wraz z przedstawionymi narzędziami z zakresu radzenia sobie z mobbingiem w miejscu pracy (polityka antymobbingowa), ponadto uczestnicy otrzymają wybrane studia przypadków sytuacji mobbingowych (case study) wraz ze wskazanymi propozycjami ich rozwiązania.
- Obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w pracy w świetle obowiązujących aktów prawnych
- Skala i koszty mobbingu – w wymiarze personalno – kadrowym, ekonomicznym oraz wizerunkowym
- Prawna ochrona przed mobbingiem. Prawa i możliwości ofiar mobbingu oraz dyskryminacji w świetle regulacji prawnych
- Polityka antymobbingowa – wyjaśnienie pojęcia
- Zasady tworzenia polityki antymobbingowej w organizacji
- Przydatność i konieczność polityki antymobbingowej w świetle wymogów kodeksowych
- Obszary polityki antymobbingowej w organizacji
- Cele i założenia polityki antymobbingowej
- Polityka antymobbingowa a wizerunek organizacji w jej otoczeniu zewnętrznym
- Instrumenty polityki antymobbingowej a uwarunkowania organizacyjne
- Kształtowanie odpowiedniej polityki personalnej jako podstawa profilaktyki antymobbingowej
- Sposoby realizacji funkcji personalnej jako instrumenty przeciwdziałania mobbingowi – dobór, ocena pracownicza, rozwój zawodowy i szkolenia pracowników
- Kształtowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej
- Stosowanie odpowiedniego stylu kierowania
- Stosowanie odpowiedniego stylu (systemu) komunikowania się
- Wybrane techniki zarządzania tzw. „ludźmi trudnymi”
- polityka „zarządzania wolnego od mobbingu” jako realizacji zasady CSR (Corporate Social Responsibility)
- Wewnętrzne programy i procedury antymobbingowe
- Główne zasady opracowywania programów i strategii antymobbingowych z uwzględnieniem specyfiki organizacji pracy
- Etyczne kierowanie ludźmi w organizacji – zagadnienia podstawowe
- Rola polityki antymobbingowej w budowaniu kultury zaufania w organizacji
- Zmiana w organizacji a polityka antymobbingowa
- Badania i diagnozowanie sytuacji o charakterze mobbingowym jako instrumenty polityki antymobbingowej
- Metody badania klimatu organizacyjnego, atmosfery stosunków interpersonalnych w organizacji
- Analiza i ocena realizacji funkcji personalnej jako narzędzia polityki antymobbingowej
- Pakietowe systemy szkoleń i warsztatów antymobbingowych jako instrumenty polityki antymobbingowej
- Cele, zasady i tryb działania komisji antymobbingowych
- Projektowanie działalności zespołów i komórek antymobbingowych w organizacji
- Szkolenie członków komórek i komisji antymobbingowych
- Inne narzędzia polityki antymobbingowej w zależności od uwarunkowań i specyfiki działania organizacji
- Analiza i ocena efektów stosowanej polityki antymobbingowej
Uczestnicy szkolenia z zakresu Kształtowania polityki antymobbingowej w organizacji otrzymują imienny certyfikat potwierdzający ich uczestnictwo w szkoleniu.
Ponadto firma wysyłająca powyżej 5 osób na szkolenie otrzymuje Certyfikat dla pracodawcy jako instytucji dbającej o kształtowanie przyjaznego środowiska pracy zgodnie z wymogami ustawowymi.
Zajęcia są realizowane w formie wykładowo - warsztatowej. Podczas kursu stosowane są metody aktywizujące, m. in. takie jak: studia przypadków sytuacji mobbingowych (case study), wraz z adekwatnymi do nich metodami interwencyjnymi, panele dyskusyjne, testy, zadania realizowane indywidualnie, w parach oraz zadania wykonywane grupowo.
Szkolenie trwa 8 godzin zegarowych z dwiema 10-minutowymi przerwami. Szkolenie odbywa się od 8:00 do 16:00. W siedzibie naszej firmy otrzymają Państwo poczęstunek kawowy.
Szkolenie jest realizowane w formie otwartej oraz dedykowanej, czyli "szytej na miarę". Szkolenie w formie "szytej na miarę" organizujemy dla firm i instytucji w przypadku uczestnictwa co najmniej 5 osób. Szkolenie w takim wypadku możemy przeprowadzić w naszej firmie, w Państwa firmie lub w dowolnie wskazanym miejscu.