Mobbing – metody przeciwdziałania w warunkach pracy Policji

Służba w Policji jest specyficznym rodzajem zatrudnienia, pociągającym za sobą znaczne obciążenie psychiczne wykonywanymi obowiązkami oraz trudnym środowiskiem pracy. Przewlekły stres, ściśle zhierarchizowana struktura organizacyjna oraz częsty kontakt z patologiami społecznymi powodują, iż osoby zatrudnione zarówno na stanowiskach funkcjonariuszy jak i pracowników służby cywilnej są narażeni na specyficzny przejaw wzajemnej, wewnętrznej agresji jaką jest mobbing.

Z tej to przyczyny przedstawiamy Państwu szkolenie z zakresu przeciwdziałania mobbingowi, zaprojektowane specjalnie z myślą o osobach zatrudnionych w Policji. Stanowi ono odpowiedź na znaczące zainteresowanie kierujących jednostkami organizacyjnymi Policji problematyką przeciwdziałania wzajemnej, wewnętrznej przemocy pomiędzy funkcjonariuszami i pracownikami.

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z szeregiem zagadnień o charakterze interdyscyplinarnym dotyczących mobbingu oraz przeciwdziałania temu groźnemu zjawisku, a w szczególności:

  • specyfikę przyczyn mobbingu w formacjach umundurowanych
  • szczególną strukturę mobbingu w jednostkach organizacyjnych Policji
  • zakresem pojęcia mobbingu i jego odniesieniem do funkcjonariuszy w przepisach szczególnych dotyczących Policji
  • przejawy występowania mobbingu jako rodzaju przemocy
  • metody rozwiązywania sytuacji trudnych i ich przeciwdziałania z uwzględnieniem specyfiki pracy i służby w Policji
  • odrębnościami prawne dotyczących pracowników cywilnych i funkcjonariuszy
  • odrębności środków ochrony prawnej przysługujących funkcjonariuszom i pracownikom służby cywilnej
  • specyficzne skutki występowania mobbingu

Czas trwania szkolenia wynosi 8 godzin, co pozwala na zapoznanie uczestników z niezbędną wiedzą teoretyczną oraz przeprowadzenie ćwiczeń kształtujących określone umiejętności praktyczne. Szkolenie jest prowadzone w formie wykładu z dyskusją panelową i możliwością zadawania pytań indywidualnych, zawiera również elementy ćwiczeniowe.

Każdy z uczestników szkolenia otrzyma ponadto rozbudowane materiały dydaktyczne w postaci skryptów podręcznikowych o przejrzystej strukturze, których wykorzystanie umożliwia usystematyzowanie i powrót do prezentowanych treści.

Po zakończeniu szkolenia uczestnikom wydawane są również certyfikaty ukończenia kursu, pozwalające na załączenie ich do akt osobowych.

Mobbing i jego zasięg

  • Definicja mobbingu w zakresie socjologicznym, psychologicznym i prawnym
  • Indywidualne i organizacyjne uwarunkowania wystąpienia mobbingu
  • Skala i częstotliwość występowania mobbingu w warunkach pracy szczególnie narażających na stres

Specyficzne źródła stresu policjantów i konfliktu sprzyjające wystąpieniu działań mobbingowych

  • Praca terenowa
  • Praca w warunkach zagrożenia zdrowia i życia
  • Praca zmianowa
  • Ścisła hierarchizacja służby a grupy nieformalne
  • Wypalenie zawodowe
  • Stereotypy

Rodzaje mobbingu ze względu na relacje zawodowe

  • Mobbing w relacji przełożony- podwładny
  • Mobbing w relacji równorzędnej
  • Mobbing w relacji podwładny- przełożony

Ofiara i sprawca mobbingu

  • Osobowość patologiczna sprawcy
  • Wybrane typy sprawców mobbingu
  • Osobowość ofiary
  • Czynniki wiktymizacyjne

Przejawy mobbingu z uwzględnieniem specyfiki służby i pracy w Policji

  • Wybrane klasyfikacje oddziaływań mobbingujących
  • Najczęściej spotykane przejawy mobbingu
  • Specyfika hierarchii służbowej a metody mobbingu
  • Specyfika pracy terenowej a metody mobbingu
  • Oddziaływania mobbingowe specyficzne dla służby w Policji

Szczególne skutki mobbingu w Policji

  • Organizacyjne skutki mobbingu
    • Specyfika organizacyjnych skutków dręczenia
    • Ogólnospołeczny zasięg konsekwencji patologizacji środowiska pracy służb
  • Szkody psychiczne i somatyczne pokrzywdzonego
    • Występowanie zaburzeń psychicznych u ofiar dręczenia
    • Stres a stosowanie przemocy
    • Wtórne patologie indywidualne

Prewencja w zapobieganiu wystąpienia zjawiska mobbingu w specyfice pracy Policji

  • Wewnętrzna polityka antymobbingowa i jej zadania
  • Kształtowanie właściwej kultury organizacyjnej
  • Zwiększanie świadomości prawnej i społecznej jako metoda profilaktyczna

Metody obrony przed mobbingiem dla pracowników Policji

  • Psychologiczne mechanizmy obrony przed dręczeniem
    • Zachowania asertywne
    • Defensywne techniki wpływu
  • Stres i jego rozładowanie
  • Rola psychologa w likwidacji następstw dręczenia

Odrębności prawne dotyczące Policji

  • Stosowanie kodeksu pracy w świetle ustawa o Policji
  • Zastosowanie definicji kodeksowej mobbingu na użytek funkcjonariuszy
  • Środki ochrony prawnej dostępne dla funkcjonariuszy Policji
  • Środki ochrony Prawnej dostępne dla pracowników cywilnych
  • Podmiot odpowiedzialny za stosowanie mobbingu- różnice i podobieństwa

Typy odpowiedzialności z tytułu stosowania mobbingu

  • Odpowiedzialność z zakresu prawa pracy
  • Odpowiedzialność dyscyplinarna funkcjonariusza
  • Odpowiedzialność karna funkcjonariusza a odpowiedzialność pracownika
  • Odpowiedzialność cywilna
    • Szkoda majątkowa i niemajątkowa
    • Ochrona dóbr osobistych

Uczestnicy otrzymują certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu.

Szkolenie odbywa się w formie wykładu połączonego z konwersatorium z elementami dyskusji problemowej. W odniesieniu do każdego zagadnienia dokonywane jest w pierwszej kolejności jego omówienie przez wykładowcę, który następnie ilustruje poruszoną tematykę przykładem praktycznym, odnośnie którego prowadzone są ćwiczenia wariantowe z zaangażowaniem uczestników szkolenia.

Dodatkowo, po omówieniu każdego działu prezentowane są kazusy i ćwiczenia do rozwiązania dla uczestników, które wydatnie ułatwiają zrozumienie materiału i jego przyswojenie. Szkolenie jest prowadzone z użyciem dopracowanej prezentacji multimedialnej, ułatwiającej skupienie uwagi na prezentowanych zagadnieniach.

Czas szkolenia wynosi 7 godzin zegarowych.

Dla jak najlepszego dostosowania naszych usług do Państwa potrzeb proponujemy również zorganizowanie szkolenia dedykowanego czyli „szytego na miarę”. Jego forma zostaje dopasowana do specyficznych potrzeb Państwa organizacji, w celu jak najlepszego rozwiązania powstałych problemów.

Najbliższe terminy
Obecnie brak terminów szkolenia.