Mobbing w miejscu pracy - przeciwdziałanie i rozwiązywanie konfliktów

Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy z zakresu zjawiska mobbingu. Przydatne jest w diagnozowaniu problemów o charakterze mobbingowym i praktycznym ich rozwiązywaniu, także w kontekście problemów kadrowych. Szkolenie przygotowuje do efektywnego przeciwdziałania mobbingowi, również w zakresie kreowania wewnętrznej polityki i strategii antymobbingowych.

Uczestnicy nabędą umiejętności rozpoznawania sytuacji i problemów o charakterze mobbingu i odróżniania ich od zwykłych sytuacji konfliktowych. Kursanci pozyskają również wiedzę o przyczynach powstawania tego zjawiska, nauczą się diagnozowania działań mobbingowych oraz metod i narzędzi radzenia sobie z mobbingiem.

Celami szczegółowymi szkolenia są:

  • poznanie przyczyn i uwarunkowań mobbingu oraz istoty i zakresu tego zjawiska,
  • umiejętność rozpoznawania mobbingu i różnych jego rodzajów w miejscu pracy,
  • umiejętność odróżniania sytuacji mobbingowych od sytuacji o charakterze zwykłego konfliktu personalnego,
  • nabycie umiejętności diagnozowania sytuacji mobbingowych w kontekście relacji interpersonalnych w miejscu pracy,
  • poznanie metod i działań mobberów w miejscu pracy (przedstawienie typowych zachowań mobbingowych),
  • pozyskanie wiedzy o negatywnych skutkach mobbingu w wymiarze indywidualnym i organizacyjnym,
  • poznanie metod reagowania i technik reagowania na mobbing (prawne, psychologiczne, organizacyjne),
  • poznanie głównych zasad opracowywania efektywnych rozwiązań antymobbingowych (procedury, programy i strategie antymobbingowe).

Szkolenie jest adresowane do kadr kierowniczych instytucji, specjalistów HR, menedżerów personalnych oraz generalnie do tych osób, których praca polega na zarządzaniu zespołami pracowniczymi oraz tych osób, które z racji pełnionych w przedsiębiorstwie funkcji mogą mieć wpływ na tworzenie programów i procedur antymobbingowych.

Szkolenie jest prowadzone w formie wykładów powiązanych z warsztatami. Oparte jest na ćwiczeniach praktycznych, w których wykorzystywane są interaktywne metody ćwiczeniowe: dyskusje panelowe, case study, socjodramy, testy kompetencyjne, praca w grupach.

Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe w postaci skryptu, a po jego zakończeniu także certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu.

Szkolenie obejmuje także, na życzenie instytucji szkolonej, analizę sytuacji kadrowej w kontekście celów szkolenia. Specjalnie dla Państwa potrzeb firma AkKom opracowuje kompleksowe narzędzia badawcze. W ofercie posiadamy także konsultacje w zakresie opracowania lub modyfikacji Programu Profilaktyki Antymobbingowej.

Oferujemy także badania sytuacji i zachowań mobbingowych. Posiadamy unikalną ofertę badań w tym zakresie, którą dopasowujemy do Państwa potrzeb. Na podstawie badań możemy skonstruować Ramowy Program Antymobbingowy. Badania mobbingu oraz opracowanie Ramowego Programu Antymobbingowego stanowią odrębną usługę.

W wypadku uczestnictwa w szkoleniu więcej niż 10 osób szkolenie wyceniane jest indywidualnie dla każdego klienta, z zastosowaniem korzystnych rabatów.

Wprowadzenie w tematykę mobbingu

  • Istota, pojęcie i zakres mobbingu
    • Mobbing w socjologii i psychologii
    • Mobbing jako zdarzenie prawne
    • Mobbing w ujęciu regulacji i norm międzynarodowych

    Mobbing w miejscu pracy - przyczyny i uwarunkowania powstawania mobbingu

    • Indywidualne uwarunkowania mobbingu
      • Przyczyny zależne i niezależne od ofiary
      • Stres i frustracja
      • Przyczyny po stronie mobbera i stopień jego winy
      • Osobista sytuacja pracownika
      • Przyczyny społeczno - kulturowe
        • Stereotypy i uprzedzenia społeczne
        • Mechanizmy reakcji grupowej
        • Stopień świadomości społecznej
        • Przynależność do określonych grup społecznych a ryzyko mobbingu
        • Model rodziny i środowiska pozazawodowego a ryzyko mobbingu
        • Przyczyny społeczno - ekonomiczne
          • Sytuacja na rynku pracy a ryzyko powstania mobbingu
          • Organizacyjne uwarunkowania mobbingu
            • Wynikające ze struktury organizacji
            • Wynikające ze sposobów zarządzania
            • Wynikające z przyjętego zwyczaju i kultury organizacji
          • Odróżnianie mobbingu od innych działań negatywnych, cechy charakteryzujące mobbing w środowisku pracy
          • Ofiary i sprawcy mobbingu

            • Osobowość ofiar mobbingu
            • Zespół kozła ofiarnego
            • Problem odróżniania fałszywych ofiar mobbingu
            • Osobowość patologiczna mobbera

          Typowe działania mobbingowe

          • Wybrane klasyfikacje działań mobbingowych
          • Zachowania sprzyjające powstawaniu mobbingu
          • Metody oddziaływań mobbingowych
            • Oddziaływania wpływające negatywnie na sferę komunikowania się
            • Oddziaływania wpływające negatywnie na stosunki społeczne
            • Oddziaływania wpływające negatywnie na percepcję osoby w otoczeniu
            • Oddziaływania wpływające negatywnie na pozycję zawodową ofiary
            • Oddziaływania wywierające szkodliwy wpływ na zdrowie ofiary
            • Częstotliwość określonych metod

            Manipulacja w mobbingu

            • Mobber jako kreator rzeczywistości
            • Naiwne i zaawansowane taktyki manipulacyjne
            • Syndrom sztokholmski jako specyficzny mechanizm zależności ofiary od sprawcy
            • Komunikacja niewerbalna w mobbingu

            Skutki mobbingu

            • Wpływ zachowań mobbingowym na jednostkę i indywidualne skutki jednostkowe
              • Zaburzenia funkcjonowania społecznego
              • Zaburzenia psychiczne
              • Zaburzenia somatyczne
            • Wpływ mobbingu na życie społeczne ofiary
              • Destrukcja małych grup społecznych
              • Naruszenie więzi społecznych
              • Destrukcja rodziny
            • Wpływ mobbingu na organizację
              • Skutki finansowe
              • Skutki w sferze personalnej (HR)
              • Skutki w sferze wizerunku przedsiębiorstwa (PR)
              • Skutki organizacyjne dla pracowników
              • Skutki organizacyjne dla kadry zarządzającej

            Mobbing jako specyficzny rodzaj konfliktu w miejscu pracy

            • Konflikt jako zjawisko interpersonalne i organizacyjne
            • Różnice między konfliktem a mobbingiem
            • Transformacja konfliktu w mobbing
            • Diagnoza sytuacji konfliktowych
            • Ludzie tzw. trudni w organizacji i problemy kontaktowania się z nimi jako uwarunkowania sytuacji potencjalnie mobbingowych

            Metody reagowania i przeciwdziałania mobbingowi

            • Reakcja na mobbing w wymiarze indywidualnym
              • Mechanizmy obronne
                • Komunikacja perswazyjna i jej rola w sytuacjach mobbingowych
                • Komunikacja niewerbalna w sytuacjach trudnych
                • Komunikacja werbalna w interakcji z mobberem
                • Zachowania asertywne
              • Przeciwdziałanie mobbingowi na gruncie organizacji
                • Główne zasady i instrumenty organizacyjne w kształtowaniu polityki antymobbingowej w organizacji
                • Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania mobbingu
                • Wewnętrzne organy antymobbingowe i postępowań polubownych (komisja antymobbingowa)
                • Wewnętrzna polityka antymobbingowa
                • Szkolenia dla pracowników jako podstawowa metoda przeciwdziałania mobbingowi
              • Elementy zarządzania przedsiębiorstwem
                • Style zarządzania a ryzyko wystąpienia mobbingu
                • Kształtowanie kultury organizacji jako element zapobiegania mobbingowi
                • Cechy przedsiębiorstwa modelowego- minimalizacja ryzyka wystąpienia mobbingu

              Odpowiedzialność z tytułu stosowania mobbingu

              • Odpowiedzialność na zasadzie prawa pracy
                • Odpowiedzialność pracodawcy za dopuszczenie wystąpienia mobbingu
                • Odpowiedzialność sprawcy mobbingu
                • Typy roszczeń przysługujących pokrzywdzonemu

                Część warsztatowa dostosowana do części wykładowej

                • Wybrane „case study”
                • Panel dyskusyjny
                • Ćwiczenia z zakresu body language
                • Ćwiczenia z zakresu stosowania wzorców lingwistycznych

Osoby uczestniczące w szkoleniu "mobbing w miejscu pracy" otrzymują certyfikaty.

Wzór certyfikatu

Certyfikaty są wydawane na podstawie wpisu do Ewidencji Instytucji Szkoleniowych (nr. 2.02/00022/2006).

Szkolenie jest prowadzone w formie wykładu powiązanego z interaktywnymi ćwiczeniami praktycznymi. Uczestnicy szkolenia biorą aktywny udział w zajęciach poprzez takie metody dydaktyczne jak: dyskusje, testy, ćwiczenia w parach, zadania indywidualne i praca w grupach, analiza case study, socjodramy. Dzięki temu przyswajają wiedzę o mobbingu, w różnych jego wymiarach, w bardziej efektywny sposób, także dzięki odczuwaniu określonego rodzaju emocji, w zależności od ćwiczenia zaproponowanego przez prowadzącego.

Podczas szkolenia wykorzystywane są również prezentacje multimedialne, które dodatkowo jeszcze pogłębiają wiedzę o zjawisku mobbingu.

Szkolenie trwa 8 godzin zegarowych.

Szkolenie możemy przeprowadzić w Państwa firmie lub w dowolnie wybranej przez Państwa lokalizacji na terenie kraju. Zapraszamy również do siedziby naszej firmy.

Aby jak najlepiej dostosować się do Państwa potrzeb i pomóc w rozwiązaniu palących problemów proponujemy także zorganizowanie tego szkolenia jako szkolenia dedykowanego czyli „szytego na miarę”. Jest to taka forma szkolenia, która pozwoli nam w maksymalnym stopniu dostosować się do Państwa oczekiwań w aspekcie treści szkolenia, jak też jego aspektów techniczno-organizacyjnych.

Najbliższe terminy
Obecnie brak terminów szkolenia.