Mobbing w miejscu pracy - przeciwdziałanie i rozwiązywanie konfliktów

Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy z zakresu zjawiska mobbingu. Przydatne jest w diagnozowaniu problemów o charakterze mobbingowym i praktycznym ich rozwiązywaniu, także w kontekście problemów kadrowych. Szkolenie przygotowuje do efektywnego przeciwdziałania mobbingowi, również w zakresie kreowania wewnętrznej polityki i strategii antymobbingowych.

Uczestnicy nabędą umiejętności rozpoznawania sytuacji i problemów o charakterze mobbingu i odróżniania ich od zwykłych sytuacji konfliktowych. Kursanci pozyskają również wiedzę o przyczynach powstawania tego zjawiska, nauczą się diagnozowania działań mobbingowych oraz metod i narzędzi radzenia sobie z mobbingiem.

Celami szczegółowymi szkolenia są:

  • poznanie przyczyn i uwarunkowań mobbingu oraz istoty i zakresu tego zjawiska,
  • umiejętność rozpoznawania mobbingu i różnych jego rodzajów w miejscu pracy,
  • umiejętność odróżniania sytuacji mobbingowych od sytuacji o charakterze zwykłego konfliktu personalnego,
  • nabycie umiejętności diagnozowania sytuacji mobbingowych w kontekście relacji interpersonalnych w miejscu pracy,
  • poznanie metod i działań mobberów w miejscu pracy (przedstawienie typowych zachowań mobbingowych),
  • pozyskanie wiedzy o negatywnych skutkach mobbingu w wymiarze indywidualnym i organizacyjnym,
  • poznanie metod reagowania i technik reagowania na mobbing (prawne, psychologiczne, organizacyjne),
  • poznanie głównych zasad opracowywania efektywnych rozwiązań antymobbingowych (procedury, programy i strategie antymobbingowe).

Szkolenie jest adresowane do kadr kierowniczych instytucji, specjalistów HR, menedżerów personalnych oraz generalnie do tych osób, których praca polega na zarządzaniu zespołami pracowniczymi oraz tych osób, które z racji pełnionych w przedsiębiorstwie funkcji mogą mieć wpływ na tworzenie programów i procedur antymobbingowych.

Szkolenie jest prowadzone w formie wykładów powiązanych z warsztatami. Oparte jest na ćwiczeniach praktycznych, w których wykorzystywane są interaktywne metody ćwiczeniowe: dyskusje panelowe, case study, socjodramy, testy kompetencyjne, praca w grupach.

Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe w postaci skryptu, a po jego zakończeniu także certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu.

Szkolenie obejmuje także, na życzenie instytucji szkolonej, analizę sytuacji kadrowej w kontekście celów szkolenia. Specjalnie dla Państwa potrzeb firma AkKom opracowuje kompleksowe narzędzia badawcze. W ofercie posiadamy także konsultacje w zakresie opracowania lub modyfikacji Programu Profilaktyki Antymobbingowej.

Oferujemy także badania sytuacji i zachowań mobbingowych. Posiadamy unikalną ofertę badań w tym zakresie, którą dopasowujemy do Państwa potrzeb. Na podstawie badań możemy skonstruować Ramowy Program Antymobbingowy. Badania mobbingu oraz opracowanie Ramowego Programu Antymobbingowego stanowią odrębną usługę.

W wypadku uczestnictwa w szkoleniu więcej niż 10 osób szkolenie wyceniane jest indywidualnie dla każdego klienta, z zastosowaniem korzystnych rabatów.

Wprowadzenie w tematykę mobbingu

  • Istota, pojęcie i zakres mobbingu
    • Mobbing w socjologii
    • Mobbing jako zdarzenie prawne
    • Mobbing w ujęciu psychologiczno - psychiatrycznym
  • Skala i rozmiar mobbingu
    • W realiach światowych i europejskich
    • W realiach polskich
  • Mobbing w ujęciu regulacji i norm międzynarodowych
  • Mobbing jako czynnik ryzyka zawodowego
  • Konwersatorium

Mobbing w miejscu pracy - przyczyny i uwarunkowania powstawania mobbingu

  • Indywidualne uwarunkowania mobbingu
    • Przyczyny zależne i niezależne od ofiary
    • Stres i frustracja
    • Przyczyny po stronie mobbera i stopień jego winy
    • Osobista sytuacja pracownika
  • Przyczyny społeczno- kulturowe
    • Stereotypy i uprzedzenia społeczne
    • Mechanizmy reakcji grupowej
    • Stopień świadomości społecznej
    • Przynależność do określonych grup społecznych a ryzyko mobbingu
    • Model rodziny i środowiska pozazawodowego a ryzyko mobbingu
  • Przyczyny społeczno - ekonomiczne
    • Sytuacja na rynku pracy a ryzyko powstania mobbingu
    • Rodzaje rynku pracy w świetle zagrożenia mobbingiem
    • Metodyka zatrudniania pracowników
  • Organizacyjne uwarunkowania mobbingu
    • Wynikające ze struktury organizacji
    • Wynikające ze sposobów zarządzania
    • Wynikające z przyjętego zwyczaju i kultury organizacji
  • Odróżnianie mobbingu od innych działań negatywnych, cechy charakteryzujące mobbing w środowisku pracy
  • Dyskusja na temat specyficznych przyczyn mobbingu
  • Wybrane studium przypadku

Ofiary i sprawcy mobbingu

  • Osobowość ofiar mobbingu
  • Fałszywe ofiary mobbingu
  • Zespół kozła ofiarnego
  • Problem odróżniania fałszywych ofiar mobbingu
  • Osobowość patologiczna mobbera
    • Dyssocjalne zaburzenie osobowości
    • Narcystyczne zaburzenie osobowości
    • Osobowość impulsywna
  • Klasyfikacja mobberów wg. Crowley i Elster
    • Detonator
    • Czarna dziura
    • Sabotażysta
    • Dewastator pomników
    • Kłębek kompleksów
  • Relacja: mobber – ofiara w środowisku pracy
  • Ćwiczenia w diagnozowaniu potencjalnego sprawcy i potencjalnej ofiary mobbingu

Typowe działania mobbingowe

  • Wybrane klasyfikacje działań mobbingowych
  • Zachowania sprzyjające powstawaniu mobbingu
  • Metody oddziaływań mobbingowych
    • Oddziaływania wpływające negatywnie na sferę komunikowania się
    • Oddziaływania wpływające negatywnie na stosunki społeczne
    • Oddziaływania wpływające negatywnie na percepcję osoby w otoczeniu
    • Oddziaływania wpływające negatywnie na pozycję zawodową ofiary
    • Oddziaływania wywierające szkodliwy wpływ na zdrowie ofiary
    • Częstotliwość określonych metod
  • Wybrane case study
  • Diagnoza sytuacji mobbingowych i ich typu

Manipulacja w mobbingu

  • Mobber jako kreator rzeczywistości
  • Naiwne taktyki manipulacyjne
    • Kłamstwo
    • Szantaż
  • Zaawansowane taktyki manipulacyjne
    • Mechanizm wzajemności
    • Mechanizm konformizmu
    • Mechanizm autorytetu
    • Kontrast
    • Racjonalizacja
    • Minimalizacja
  • Syndrom sztokholmski jako specyficzny mechanizm zależności ofiary od sprawcy
  • Komunikacja niewerbalna w mobbingu

Skutki mobbingu

  • Wpływ zachowań mobbingowym na jednostkę i indywidualne skutki jednostkowe
    • Zaburzenia funkcjonowania społecznego
    • Zaburzenia psychiczne
    • Zaburzenia somatyczne
  • Wpływ mobbingu na życie społeczne ofiary
    • Destrukcja małych grup społecznych
    • Naruszenie więzi społecznych
    • Destrukcja rodziny
  • Wpływ mobbingu na organizację
    • Skutki finansowe
    • Skutki w sferze personalnej (HR)
    • Skutki w sferze wizerunku przedsiębiorstwa (PR)
    • Skutki organizacyjne dla pracowników
    • Skutki organizacyjne dla kadry zarządzającej

Mobbing jako specyficzny rodzaj konfliktu w miejscu pracy

  • Konflikt jako zjawisko interpersonalne i organizacyjne
  • Rodzaje konfliktów w środowisku pracy
  • Różnice między konfliktem a mobbingiem
  • Transformacja konfliktu w mobbing
  • Diagnoza sytuacji konfliktowych
    • Wybrane case study
    • Wybrane metody diagnostyczne
  • Ludzie tzw. trudni w organizacji i problemy kontaktowania się z nimi jako uwarunkowania sytuacji potencjalnie mobbingowych

Metody reagowania i przeciwdziałania mobbingowi

  • Reakcja na mobbing w wymiarze indywidualnym
    • Mechanizmy obronne
      • Komunikacja perswazyjna i jej rola w sytuacjach mobbingowych
      • Komunikacja niewerbalna w sytuacjach trudnych
      • Komunikacja werbalna w interakcji z mobberem
    • Zachowania asertywne
    • Ćwiczenia z zakresu body language
    • Ćwiczenia z zakresu stosowania wzorców lingwistycznych
  • Przeciwdziałanie mobbingowi na gruncie organizacji
    • Główne zasady i instrumenty organizacyjne w kształtowaniu polityki antymobbingowej w organizacji
    • Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania mobbingu
    • Wewnętrzne organy antymobbingowe i postępowań polubownych (komisja antymobbingowa)
    • Wewnętrzna polityka antymobbingowa
    • Szkolenia dla pracowników jako podstawowa metoda przeciwdziałania mobbingowi
  • Elementy zarządzania przedsiębiorstwem
    • Style zarządzania a ryzyko wystąpienia mobbingu
    • Kształtowanie kultury organizacji jako element zapobiegania mobbingowi
    • Cechy przedsiębiorstwa modelowego- minimalizacja ryzyka wystąpienia mobbingu
  • Ćwiczenia z zakresu wyboru i stosowania konkretnych metod reagowania na mobbing

Odpowiedzialność z tytułu stosowania mobbingu

  • Odpowiedzialność na zasadzie prawa pracy
    • Odpowiedzialność pracodawcy na dopuszczenie wystąpienia mobbingu
    • Odpowiedzialność sprawcy mobbingu
    • Typy roszczeń przysługujących pokrzywdzonemu
  • Odpowiedzialność cywilna
    • Pojęcie szkody i krzywdy
    • Dobra osobiste człowieka i ich naruszenie
    • Rodzaje dostępnych powództw
  • Odpowiedzialność karna i wykroczeniowa związana ze stosowanie mobbingu
    • Przestępstwa przeciwko wolności
    • Przestępstwa przeciwko czci i nietykalności cielesnej
    • Przestępstwa przeciwko ochronie informacji niejawnej i tajemnicy korespondencji
    • Nadużycie stanowiska lub pełnionej funkcji
    • Przestępstwa przeciwko osobom wykonującym pracę zarobkową
    • Wykroczenia przeciwko prawu pracy
    • Postępowanie adhezyjne w postępowaniu karnym
    • Środki karne związane z orzekaniem w sprawach na tle mobbingowym
  • Ćwiczenia w zakresie doboru typu odpowiedzialności
  • Konwersatorium

Część warsztatowa dostosowana do części wykładowej

  • Wybrane „case study”
  • Panel dyskusyjny
  • Testy diagnostyczne
  • Ćwiczenie wzorców lingwistycznych w odniesieniu do konkretnych zachowań mobbera
  • Ćwiczenia z zakresu komunikacji perswazyjnej
  • Ćwiczenia z zakresu body language

Osoby uczestniczące w szkoleniu "mobbing w miejscu pracy" otrzymują certyfikaty.

Wzór certyfikatu

Certyfikaty są wydawane na podstawie wpisu do Ewidencji Instytucji Szkoleniowych (nr. 2.02/00022/2006).

Szkolenie jest prowadzone w formie wykładu powiązanego z interaktywnymi ćwiczeniami praktycznymi. Uczestnicy szkolenia biorą aktywny udział w zajęciach poprzez takie metody dydaktyczne jak: dyskusje, testy, ćwiczenia w parach, zadania indywidualne i praca w grupach, analiza case study, socjodramy. Dzięki temu przyswajają wiedzę o mobbingu, w różnych jego wymiarach, w bardziej efektywny sposób, także dzięki odczuwaniu określonego rodzaju emocji, w zależności od ćwiczenia zaproponowanego przez prowadzącego.

Podczas szkolenia wykorzystywane są również prezentacje multimedialne, które dodatkowo jeszcze pogłębiają wiedzę o zjawisku mobbingu.

Szkolenie trwa 8 godzin zegarowych.

Szkolenie możemy przeprowadzić w Państwa firmie lub w dowolnie wybranej przez Państwa lokalizacji na terenie kraju. Zapraszamy również do siedziby naszej firmy.

Aby jak najlepiej dostosować się do Państwa potrzeb i pomóc w rozwiązaniu palących problemów proponujemy także zorganizowanie tego szkolenia jako szkolenia dedykowanego czyli „szytego na miarę”. Jest to taka forma szkolenia, która pozwoli nam w maksymalnym stopniu dostosować się do Państwa oczekiwań w aspekcie treści szkolenia, jak też jego aspektów techniczno-organizacyjnych.

Najbliższe terminy
Obecnie brak terminów szkolenia.