Mobbing w miejscu pracy - przeciwdziałanie i rozwiązywanie konfliktów

Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy z zakresu zjawiska mobbingu. Przydatne jest w diagnozowaniu problemów o charakterze mobbingowym i praktycznym ich rozwiązywaniu, także w kontekście problemów kadrowych. Szkolenie przygotowuje do efektywnego przeciwdziałania mobbingowi, również w zakresie kreowania wewnętrznej polityki i strategii antymobbingowych.

Uczestnicy nabędą umiejętności rozpoznawania sytuacji i problemów o charakterze mobbingu i odróżniania ich od zwykłych sytuacji konfliktowych. Kursanci pozyskają również wiedzę o przyczynach powstawania tego zjawiska, nauczą się diagnozowania działań mobbingowych oraz metod i narzędzi radzenia sobie z mobbingiem.

Celami szczegółowymi szkolenia są:

  • poznanie przyczyn i uwarunkowań mobbingu oraz istoty i zakresu tego zjawiska,
  • umiejętność rozpoznawania mobbingu i różnych jego rodzajów w miejscu pracy,
  • umiejętność odróżniania sytuacji mobbingowych od sytuacji o charakterze zwykłego konfliktu personalnego,
  • nabycie umiejętności diagnozowania sytuacji mobbingowych w kontekście relacji interpersonalnych w miejscu pracy,
  • poznanie metod i działań mobberów w miejscu pracy (przedstawienie typowych zachowań mobbingowych),
  • pozyskanie wiedzy o negatywnych skutkach mobbingu w wymiarze indywidualnym i organizacyjnym,
  • poznanie metod reagowania i technik reagowania na mobbing (prawne, psychologiczne, organizacyjne),
  • poznanie głównych zasad opracowywania efektywnych rozwiązań antymobbingowych (procedury, programy i strategie antymobbingowe).

Szkolenie jest adresowane do kadr kierowniczych instytucji, specjalistów HR, menedżerów personalnych oraz generalnie do tych osób, których praca polega na zarządzaniu zespołami pracowniczymi oraz tych osób, które z racji pełnionych w przedsiębiorstwie funkcji mogą mieć wpływ na tworzenie programów i procedur antymobbingowych.

Szkolenie jest prowadzone w formie wykładów powiązanych z warsztatami. Oparte jest na ćwiczeniach praktycznych, w których wykorzystywane są interaktywne metody ćwiczeniowe: dyskusje panelowe, case study, socjodramy, testy kompetencyjne, praca w grupach.

Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe w postaci skryptu, a po jego zakończeniu także certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu.

Szkolenie obejmuje także, na życzenie instytucji szkolonej, analizę sytuacji kadrowej w kontekście celów szkolenia. Specjalnie dla Państwa potrzeb firma AkKom opracowuje kompleksowe narzędzia badawcze. W ofercie posiadamy także konsultacje w zakresie opracowania lub modyfikacji Programu Profilaktyki Antymobbingowej.

Oferujemy także badania sytuacji i zachowań mobbingowych. Posiadamy unikalną ofertę badań w tym zakresie, którą dopasowujemy do Państwa potrzeb. Na podstawie badań możemy skonstruować Ramowy Program Antymobbingowy. Badania mobbingu oraz opracowanie Ramowego Programu Antymobbingowego stanowią odrębną usługę.

W wypadku uczestnictwa w szkoleniu więcej niż 10 osób szkolenie wyceniane jest indywidualnie dla każdego klienta, z zastosowaniem korzystnych rabatów.

Wprowadzenie w tematykę mobbingu

  • Istota, pojęcie i zakres mobbingu
    • Mobbing w socjologii i psychologii
    • Mobbing jako zdarzenie prawne
  • Skala i rozmiar mobbingu
    • W realiach światowych i europejskich
    • W realiach polskich
  • Mobbing w ujęciu regulacji i norm międzynarodowych
  • Mobbing jako czynnik ryzyka zawodowego

Mobbing w miejscu pracy - przyczyny i uwarunkowania powstawania mobbingu

  • Indywidualne uwarunkowania mobbingu
    • Przyczyny zależne i niezależne od ofiary
    • Stres i frustracja
    • Przyczyny po stronie mobbera i stopień jego winy
    • Osobista sytuacja pracownika
  • Przyczyny społeczno- kulturowe
    • Stereotypy i uprzedzenia społeczne
    • Mechanizmy reakcji grupowej
    • Stopień świadomości społecznej
    • Przynależność do określonych grup społecznych a ryzyko mobbingu
    • Model rodziny i środowiska pozazawodowego a ryzyko mobbingu
  • Przyczyny społeczno - ekonomiczne
    • Sytuacja na rynku pracy a ryzyko powstania mobbingu
  • Organizacyjne uwarunkowania mobbingu
    • Wynikające ze struktury organizacji
    • Wynikające ze sposobów zarządzania
    • Wynikające z przyjętego zwyczaju i kultury organizacji
  • Odróżnianie mobbingu od innych działań negatywnych, cechy charakteryzujące mobbing w środowisku pracy
  • Dyskusja na temat specyficznych przyczyn mobbingu
  • Wybrane studium przypadku

Ofiary i sprawcy mobbingu

  • Osobowość ofiar mobbingu
  • Zespół kozła ofiarnego
  • Problem odróżniania fałszywych ofiar mobbingu
  • Osobowość patologiczna mobbera
  • Klasyfikacja mobberów wg. Crowley i Elster
    • Detonator
    • Czarna dziura
    • Sabotażysta
    • Dewastator pomników
    • Kłębek kompleksów
  • Relacja: mobber – ofiara w środowisku pracy
  • Typowe działania mobbingowe

    • Wybrane klasyfikacje działań mobbingowych
    • Zachowania sprzyjające powstawaniu mobbingu
    • Metody oddziaływań mobbingowych
      • Oddziaływania wpływające negatywnie na sferę komunikowania się
      • Oddziaływania wpływające negatywnie na stosunki społeczne
      • Oddziaływania wpływające negatywnie na percepcję osoby w otoczeniu
      • Oddziaływania wpływające negatywnie na pozycję zawodową ofiary
      • Oddziaływania wywierające szkodliwy wpływ na zdrowie ofiary
      • Częstotliwość określonych metod
    • Wybrane case study
    • Diagnoza sytuacji mobbingowych i ich typu

    Manipulacja w mobbingu

    • Mobber jako kreator rzeczywistości
    • Naiwne i zaawansowane taktyki manipulacyjne
    • Syndrom sztokholmski jako specyficzny mechanizm zależności ofiary od sprawcy
    • Komunikacja niewerbalna w mobbingu

    Skutki mobbingu

    • Wpływ zachowań mobbingowym na jednostkę i indywidualne skutki jednostkowe
      • Zaburzenia funkcjonowania społecznego
      • Zaburzenia psychiczne
      • Zaburzenia somatyczne
    • Wpływ mobbingu na życie społeczne ofiary
      • Destrukcja małych grup społecznych
      • Naruszenie więzi społecznych
      • Destrukcja rodziny
    • Wpływ mobbingu na organizację
      • Skutki finansowe
      • Skutki w sferze personalnej (HR)
      • Skutki w sferze wizerunku przedsiębiorstwa (PR)
      • Skutki organizacyjne dla pracowników
      • Skutki organizacyjne dla kadry zarządzającej

    Mobbing jako specyficzny rodzaj konfliktu w miejscu pracy

    • Konflikt jako zjawisko interpersonalne i organizacyjne
    • Rodzaje konfliktów w środowisku pracy
    • Różnice między konfliktem a mobbingiem
    • Transformacja konfliktu w mobbing
    • Diagnoza sytuacji konfliktowych
      • Wybrane case study
      • Wybrane metody diagnostyczne
    • Ludzie tzw. trudni w organizacji i problemy kontaktowania się z nimi jako uwarunkowania sytuacji potencjalnie mobbingowych

    Metody reagowania i przeciwdziałania mobbingowi

    • Reakcja na mobbing w wymiarze indywidualnym
      • Mechanizmy obronne
        • Komunikacja perswazyjna i jej rola w sytuacjach mobbingowych
        • Komunikacja niewerbalna w sytuacjach trudnych
        • Komunikacja werbalna w interakcji z mobberem
      • Zachowania asertywne
      • Ćwiczenia z zakresu body language
      • Ćwiczenia z zakresu stosowania wzorców lingwistycznych
    • Przeciwdziałanie mobbingowi na gruncie organizacji
      • Główne zasady i instrumenty organizacyjne w kształtowaniu polityki antymobbingowej w organizacji
      • Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania mobbingu
      • Wewnętrzne organy antymobbingowe i postępowań polubownych (komisja antymobbingowa)
      • Wewnętrzna polityka antymobbingowa
      • Szkolenia dla pracowników jako podstawowa metoda przeciwdziałania mobbingowi
    • Elementy zarządzania przedsiębiorstwem
      • Style zarządzania a ryzyko wystąpienia mobbingu
      • Kształtowanie kultury organizacji jako element zapobiegania mobbingowi
      • Cechy przedsiębiorstwa modelowego- minimalizacja ryzyka wystąpienia mobbingu

    Odpowiedzialność z tytułu stosowania mobbingu

    • Odpowiedzialność na zasadzie prawa pracy
      • Odpowiedzialność pracodawcy na dopuszczenie wystąpienia mobbingu
      • Odpowiedzialność sprawcy mobbingu
      • Typy roszczeń przysługujących pokrzywdzonemu
    • Odpowiedzialność cywilna
      • Pojęcie szkody i krzywdy
      • Dobra osobiste człowieka i ich naruszenie
    • Odpowiedzialność karna i wykroczeniowa związana ze stosowaniem mobbingu
      • Konwersatorium

      Część warsztatowa dostosowana do części wykładowej

      • Wybrane „case study”
      • Panel dyskusyjny
      • Testy diagnostyczne
      • Ćwiczenie wzorców lingwistycznych w odniesieniu do konkretnych zachowań mobbera
      • Ćwiczenia z zakresu komunikacji perswazyjnej
      • Ćwiczenia z zakresu body language

    Osoby uczestniczące w szkoleniu "mobbing w miejscu pracy" otrzymują certyfikaty.

    Wzór certyfikatu

    Certyfikaty są wydawane na podstawie wpisu do Ewidencji Instytucji Szkoleniowych (nr. 2.02/00022/2006).

    Szkolenie jest prowadzone w formie wykładu powiązanego z interaktywnymi ćwiczeniami praktycznymi. Uczestnicy szkolenia biorą aktywny udział w zajęciach poprzez takie metody dydaktyczne jak: dyskusje, testy, ćwiczenia w parach, zadania indywidualne i praca w grupach, analiza case study, socjodramy. Dzięki temu przyswajają wiedzę o mobbingu, w różnych jego wymiarach, w bardziej efektywny sposób, także dzięki odczuwaniu określonego rodzaju emocji, w zależności od ćwiczenia zaproponowanego przez prowadzącego.

    Podczas szkolenia wykorzystywane są również prezentacje multimedialne, które dodatkowo jeszcze pogłębiają wiedzę o zjawisku mobbingu.

    Szkolenie trwa 8 godzin zegarowych.

    Szkolenie możemy przeprowadzić w Państwa firmie lub w dowolnie wybranej przez Państwa lokalizacji na terenie kraju. Zapraszamy również do siedziby naszej firmy.

    Aby jak najlepiej dostosować się do Państwa potrzeb i pomóc w rozwiązaniu palących problemów proponujemy także zorganizowanie tego szkolenia jako szkolenia dedykowanego czyli „szytego na miarę”. Jest to taka forma szkolenia, która pozwoli nam w maksymalnym stopniu dostosować się do Państwa oczekiwań w aspekcie treści szkolenia, jak też jego aspektów techniczno-organizacyjnych.

    Najbliższe terminy
    • miejsce:
      Wrocław
    • godziny:
      09:00 - 15:00
    • czas trwania:
      1 dzień, 6 godzin zegarowych
    • cena za osobę:
      520,00 zł netto
      639,60 zł brutto
    • kontakt:
      71 79-67-360
      71 73-51-101